Maserati Forum banner
81 - 100 of 140 Posts
Discussion starter · #81 ·
Hoewel ik het leuk vind om mensen het met brood etc. te zien doen... Ze maken eerlijk gezegd gereedschap om dit een stuk sneller te doen... Een kleine glijhamer en het komt er gemakkelijk uit... Jason
 
Discussion starter · #85 ·
Hoewel ik het leuk vind om mensen het met brood etc. te zien doen... Ze maken eerlijk gezegd gereedschap om dit veel sneller te doen... Een kleine glijhamer en het komt er gemakkelijk uit... Jason
Ik ben een van de grootste voorstanders van het gebruik van het juiste gereedschap voor de klus. Maar voor mij, naarmate ik ouder ben geworden, besef ik dat hier een limiet aan moet zitten. Ik doe dit niet langer voor de kost, het werken aan auto's is nu gewoon een hobby. Als ik een alternatief kan vinden voor het kopen van een tool die ik misschien nog 2 keer in mijn leven zal gebruiken, is het het me gewoon niet waard. Als er een alternatief is dat voor weinig kosten werkt, geef ik er de voorkeur aan om de fondsen elders te gebruiken. Ik heb 5 klassieke auto's in mijn collectie, ik kan altijd wel een plek vinden om een paar dollar meer uit te geven ;).
 
Hier zijn veel informatie en een paar goeroes (@lambertius, @Jason@ Enzo`s Atlanta), dus ik zal deze thread kapen om te beschrijven wat voor probleem ik eigenlijk heb met mijn F1-versnellingsbak. Hopelijk kan iemand helpen of me een hint geven waar ik moet zoeken.

Ik heb een paar maanden geleden een niet-werkende 05 Spyder gekocht. Na het doorzoeken van forums etc. kocht ik een X431 Mini Pro en begon zelf met diagnosticeren.

Ik kwam erachter dat de F1 slecht was en dat de motor daardoor afsloeg. Na vervanging kon ik voor het eerst met de auto rijden en er echt van genieten.

Maar nu heb ik het volgende probleem: Na een uur rijden probeerde ik van de 4e naar de 5e versnelling te schakelen, maar de versnellingsbak ging in N. Door aan de paddle te trekken, werd er geen versnelling ingeschakeld. Ik moest de snelheid verminderen totdat de TCU besloot dat het langzaam genoeg was om weer in de 4e versnelling en lage toeren te schakelen.

Als dit gebeurt, is schakelen van de 1e naar de 4e versnelling nog steeds mogelijk en werkt het prima, maar de 5e en 6e versnelling zijn niet beschikbaar...

Ik moet stoppen, het zelfleren starten met de lancering en daarna kan ik de 5e en 6e versnelling inschakelen.

Bij een andere rit stond ik in de 6e versnelling en de versnellingsindicator knippert 6. Schakelen was nog steeds mogelijk. En zette de motor uit en weer aan en het was weer niet mogelijk om boven de 4e versnelling te schakelen.

Wat ik tot nu toe heb gecontroleerd:

-Hydraulische druk: Altijd tussen 40 en 50 bar. Als ik het voertuig open, pompt de pomp 5 sec. Contact aan en motor uit duurt het meer dan 5 minuten voordat de pomp weer aanzuigt. Motor draaiend duurt het ook enkele minuten voordat er een aanzuiging plaatsvindt. Ook zijn er 3 of 4 schakelingen nodig om de druk van bijna 50 bar naar iets minder dan 40 bar te laten dalen en de pomp slaat aan.

-Pis is momenteel op 4,89. Voordat ik deze aanpassing deed, was het 5,07. Als ik het verder naar beneden beweeg, begin ik de versnellingswisselingen van N naar 1 en naar R als een ruk door de auto te voelen, ook zie ik tijdens het schakelen een primaire versnellingsbakhoeksnelheid van 100-200. Dus ik heb de PIS op 4,89 gelaten.

- Zelfleren en actuator centreren werken prima, ook als de storing optreedt.

- De gesloten koppelingspositie is momenteel 23,2 mm. Toen ik de auto kocht, was de nieuwe gesloten koppelingspositie 25 mm, dus ik had een slijtage-index van -xy%. Ik heb dat al gewijzigd in 19,2, hoewel het getallen zouden moeten zijn om de slijtage-index te berekenen, dacht ik dat het beter zou zijn voor de TCU om getallen te hebben die goed bekend zijn in plaats van buiten het bereik... Na het wijzigen in 19,2 heb ik de auto niet meer gereden, dus ik moet testen of dit het probleem oplost. Maar ik denk het niet.

- De slijtage-index van de koppeling is 2800 na zelfleren, actuator centreren en het instellen van de PIS op 4,89. Daarvoor was het volgens mij 4300.

- Ik heb geen foutcodes in de TCU. De motronic toont soms de luchttemperatuursensor. Ik zie soms een E in het cluster, maar ik weet niet of het gerelateerd is.

- Olielekkage met koppeling sv geactiveerd is 42,6 en niet geactiveerd 23,4

- Versnellingsinschakeling met verkeerde schakelingen heeft een waarde van 29...

- Ik heb geen slippen van de koppeling in welke versnelling dan ook.

- Wat ik heb geobserveerd is dat de voltmeter tijdens het rijden op iets meer dan 13V staat. Maar na enige tijd daalt deze tot ongeveer 12V. De lamp blijft uit. Ik heb een 72Ah-accu en denk erover om deze te vervangen.

- Morgen kan ik onder de auto kijken, maar ik denk dat aangezien de andere schakelingen nog steeds goed werken en zelfleren helpt, er voldoende vloeistof en geen lekken in het systeem zouden moeten zijn. Maar we zullen zien.

Uw gedachten over mijn probleem zijn welkom.

Bedankt
 
Hopelijk helpt dit je om te zien wat er gebeurt met de koppelingsopstelling.


  • De E op het dashboard heeft betrekking op de airconditioning. Als deze intermitterend is, heeft u waarschijnlijk een nieuwe vulling van het systeem nodig.
  • Als uw koppelingsslijtage-index lager is dan 3000, gebruikt u de PIS strakker dan de fabrikant aanbeveelt. U zou de PIS iets losser kunnen maken.
  • Uw hele magneetventielpakket lekt buiten de specificatie, maar dit is zeer onwaarschijnlijk de oorzaak van het probleem.

137703


De beschrijving van uw fout en de mogelijkheid om deze op te lossen met een zelflerend systeem, geeft aan dat uw probleem met de actuator of de actuatorpositiesensoren te maken heeft.

137706


Ik zou beginnen met het ontluchten van de actuator, dat is gratis en kost u een paar uur. Als dat niet lukt, kunt u een verdere diagnose stellen om te bevestigen dat de actuator defect is.
137707

137704

137708

137705


De TL;DR-versie: als uw actuator detecteert dat deze zich in de verkeerde positie bevindt om van versnelling te veranderen, zal deze de versnellingswissel afbreken en stoppen met schakelen om de versnellingsbak te beschermen. Als er lucht in de actuator zit, kan het zijn dat deze moeite heeft om de versnellingen correct te selecteren. Als de actuator zelf defect is, verliest deze zijn positie naarmate deze wordt gebruikt, en door zelflerend te zijn, corrigeert deze deze afwijking en kunt u weer schakelen, totdat deze weer zijn positie verliest. Als dit het geval is, kunt u het diagnosticeren door een zelflerend systeem uit te voeren en de waarden zoals hierboven te noteren, en vervolgens te rijden totdat het opnieuw defect raakt en al die waarden opnieuw op te nemen en te kijken of ze zijn veranderd.

Dit hele document is beschikbaar om te downloaden onder de video als u het nodig heeft.

Viel Gluck!
 
Hopelijk helpt dit je om te zien wat er gebeurt met de koppeling.


  • De E op het dashboard heeft betrekking op de airconditioning. Als deze intermitterend is, moet u het systeem waarschijnlijk opnieuw laten vullen.
  • Als uw Clutch Wear Index onder de 3000 ligt, gebruikt u de PIS strakker dan de fabrikant aanbeveelt. U zou de PIS iets losser kunnen maken.
  • Uw hele magneetventielpakket lekt buiten de specificatie, maar dit is zeer onwaarschijnlijk de oorzaak van het probleem.

View attachment 137703

De beschrijving van uw fout en de mogelijkheid om deze op te lossen met een zelfstudie geeft aan dat uw probleem met de actuator of de actuatorpositiesensoren te maken heeft.

View attachment 137706

Ik zou beginnen met het ontluchten van de actuator, dat is gratis en kost je een paar uur. Als dat niet lukt, kun je een verdere diagnose stellen om te bevestigen dat de actuator defect is.
View attachment 137707
View attachment 137704
View attachment 137708
View attachment 137705

De TL;DR-versie: als uw actuator detecteert dat deze zich in de verkeerde positie bevindt om van versnelling te veranderen, zal deze de versnellingswisseling afbreken en stoppen met schakelen om de versnellingsbak te beschermen. Als er lucht in de actuator zit, kan het zijn dat deze moeite heeft om de versnellingen correct te selecteren. Als de actuator zelf defect is, verliest deze zijn positie tijdens gebruik, en door zelfstudie corrigeert hij deze afwijking en kunt u weer schakelen, totdat hij weer zijn positie verliest. Als dit het geval is, kunt u dit diagnosticeren door een zelfstudie uit te voeren en de waarden zoals hierboven te noteren, en vervolgens te rijden totdat deze opnieuw defect raakt en al die waarden opnieuw op te nemen en te kijken of ze zijn veranderd.

Dit hele document is te downloaden onder de video als je het nodig hebt.

Viel Gluck!
Lambertius, twee korte vragen:

i) Voor 4200 CC Coupés, Spyders en QP-V's, hoe goed is het om de actuator van de zijkant van de versnellingsbak te verwijderen (zonder dat er metaalschilfers in komen) en de drie ontluchtingsschroeven los te draaien (vermoedelijk met een korte sleufschroevendraaier) terwijl de halve assen nog steeds zijn geïnstalleerd en de versnellingsbak nog volledig op zijn plaats zit? Ja, uitlaat laten zakken... maar alle subframes zitten nog op hun plaats. Kan dit zonder kinderhanden worden gedaan? Hoe zit het dan met het correct "opnieuw afdichten" van de actuator op de versnellingsbak... RTV?

ii) Om welke reden dan ook, ik lijk de referenties die u onderaan uw YouTube-video's noemt nooit te kunnen zien???

TIA!
 
137710

137711

Ik heb de actuator op de mijne niet echt ontlucht, mijn vriend heeft het gedaan en ik weet niet zeker of hij het op de auto heeft gedaan of niet. Toen ik keek, leek het moeilijk toegankelijk, maar wel mogelijk. En ja, een hoogwaardige oliekeerringmaker moet prima zijn!
 
- Wat ik heb waargenomen is dat de voltmeter tijdens het rijden iets meer dan 13V aangeeft. Maar na een tijdje daalt deze tot ongeveer 12V. De lamp blijft uit.
De dashboardmeter is ongeveer even nuttig als een chocolade-brandwacht. Negeer het.

De E op het dashboard heeft betrekking op de airconditioning. Als deze intermitterend is, heeft u waarschijnlijk een nieuwe vulling van het systeem nodig.
Ik zou zeggen dat het waarschijnlijker de externe temperatuursensor is. Ik heb de E-code nog nooit gezien met weinig gas, maar YMMV. Er is hier een reset- en 'code read'-functie:


en


C
 
@lambertius

Bedankt voor uw reactie.

Mijn auto heeft pas 17.xxx mijl gereden en ik hoop dat de actuator niet zo gemakkelijk en/of snel kapot gaat.

Gisteren heb ik weer met de auto gereden en hetzelfde probleem deed zich weer voor. Maar deze keer heb ik geen zelfstudie gedaan, maar hem in plaats daarvan 2 uur geparkeerd. Nadat ik terugkwam en weer met de auto reed, werkte alles prima.

Dus ik denk dat het zelfleermechanisme elke keer bijna dezelfde getallen zou moeten opleveren, omdat het na een pauze weer werkte

Ik weet het ook niet, maar het lijkt me dat er geen lucht in het systeem zit. Als dat zo zou zijn, zou het niet de hele tijd en niet af en toe in orde moeten schakelen.

Maar ik had voor het eerst de code P1770 - versnellingsbak inschakelingen met verkeerde schakelingen. Wat betekent dat? Ik heb de 5e versnelling aangevraagd, de actuator schakelt in de 3e, de TCU herkende dit als een storing en zette de auto in de neutraalstand?

Bedankt ook voor de grafiek. Vanaf nu zal ik foto's maken voor en na elke zelfstudie en de waarden vergelijken. Welke delta voor en na moet me bezighouden?

Ik zal ook onder de auto kijken, misschien is er een soort lekkage? En ik zal ook het F1-reservoir controleren.

Is er een verschil tussen schakelen met de pedalen en de zelfstudie? Want als de storing optreedt, kan ik niet met de paddle en ook niet met de diagnosetool naar de 5e versnelling schakelen, maar ik kan wel een zelfstudie doen en het werkt elke keer. Dus wat is het verschil bij het inschakelen van de versnelling bij zelfstudie of met de paddle?

Edit: Zou ik de ontluchtingsprocedure kunnen starten zonder de klep onder de auto / bij de actuator te openen? Is het mogelijk om de lucht in het reservoir af te voeren?
 
Lucht in het systeem veroorzaakt onbetrouwbaar schakelen omdat lucht samendrukbaar is. Naarmate de temperatuur verandert, verandert ook de samendrukbaarheid van de lucht, dus het kan stabiel zijn in de kou en onstabiel als het warm is of vice versa.

P1770 betekent dat de versnelling is geselecteerd met een waarde buiten het bereik, dus ofwel de positiesensoren op de actuator, ofwel de actuator zelf falen en de auto niet kan bepalen welke versnelling hij selecteert, waardoor de auto in neutraal wordt gezet om de versnellingsbak te beschermen. De actuator kan falen door interne storingen, lucht in de hydraulische leidingen of een defecte solenoïde op het hydraulische pakket.
 
Bedankt voor de uitleg(y)

Zal eerst ontluchten. Kan ik Liqui Moly LM1127 gebruiken? Het wordt aanbevolen door Liqui Moly zelf en enkele andere Duitse "specialisten". Zou hier gemakkelijk en snel beschikbaar zijn voor mij...

Nog een vraagje, aangezien u vermeldde dat mijn solenoïden buiten bereik vallen: De grens is 30cc/min? Ik zie slechts 2 waarden voor de solenoïden op de X431 als ik me goed herinner. Moet ik ze allemaal vervangen of is er een bepaalde manier om te bepalen welke de slechtste is en met deze te beginnen?
 
Bedankt voor de uitleg(y)

Zal eerst ontluchten. Kan ik Liqui Moly LM1127 gebruiken? Het wordt aanbevolen door Liqui Moly zelf en enkele andere Duitse "specialisten". Zou hier gemakkelijk en snel beschikbaar zijn voor mij....

Nog een vraag, aangezien u zei dat mijn solenoïden buiten bereik zijn: De grens is 30cc/min? Ik zie maar 2 waarden voor de solenoïden op de X431 als ik me goed herinner. Moet ik ze allemaal vervangen of is er een bepaalde manier om te bepalen welke de slechtste is en met deze te beginnen?
Zolang LM1127 geclassificeerd is als een CHF (Central Hydraulic Fluid), is het prima. Alles wat kruisverwijst met deze LDAS | Penrite Oil zal werken.

Eén zal u specifiek de koppeling vertellen, de rest van het pakket is een groep, ben ik bang. Ik zal deze pauze een solenoïdepakket reviseren en hopelijk werkt het, hoewel ik denk dat ik het pas over een maand of zo kan testen.
 
Hoe meer ik erover nadenk om de vloeistof te verversen, hoe meer vragen ik krijg.

Actuator:
  • Als ik de actuator loskoppel, heb ik dan een pakking nodig?
  • Moet ik de pinnen invetten? En zo ja, wat voor soort vet moet ik dan gebruiken?
  • Als ik hem loskoppel en het ontluchten heb gedaan, is er dan speciaal gereedschap nodig om hem weer terug te plaatsen? Ik denk aan de vorken, waarvan de positie tijdens het ontluchten verandert en ik weet niet zeker of ik ze met de hand kan bewegen.

De vloeistof laten vallen:
  • Hoe de oude vloeistof aftappen? Moet ik de snelkoppelingen openen of gewoon bijvullen met nieuwe vloeistof en doorspoelen?
  • Waar te beginnen? Met het ontluchten van de actuator of het ontluchten van de koppeling?
  • Hoeveel vloeistof heb ik nodig voor een goede spoeling van het systeem?

Dank u voor de steun (y)
 
81 - 100 of 140 Posts