De koppeling is dus met succes vervangen. Ik wil iedereen bedanken die zo behulpzaam was om me op het juiste spoor te zetten. Interessant om te bedenken dat ik deze auto pas 2 maanden geleden heb gekregen en geen idee had dat de Maserati Coupe überhaupt bestond, laat staan een f1-transmissie. Als ik er nu op terugkijk, ja, het was een beetje een rotklus om te doen. Maar ik kan je verzekeren, afgezien van de oude Saab 900's, is deze klus gemakkelijker dan 99,9% van de auto's die er zijn. Het is niet nodig om de motor/transmissie, radiator, airconditioning, enz. te verwijderen om de koppeling eruit te halen. Ik kon de klus in mijn garage zelf klaren, met slechts een paar keer hulp. Het kostte me eerlijk gezegd ongeveer 4 volle dagen om de hele procedure uit te voeren. Speciale dank aan Lambertius en Craig Waterman voor het verstrekken van de cruciale informatie om de klus te klaren.
Hoe een koppeling te vervangen in een F1 Maserati
Lambertius' koppeling vervangingsvideo
1. Ik heb geen toegang tot een hefbrug, aangezien ik al 30 jaar niet meer heb gesleuteld. Dus ik heb een voertuigstandaard gemaakt van 2x4's, super stevig en werkte geweldig.
2. Omdat ik geen hefbrug gebruikte, was de eerste taak om de dempers en halve assen
EERST te verwijderen, omdat ik alle 4 de wielen van de auto nodig had voor mijn jenga-blokken. Nadat ik de achterkant op kriksteunen had gezet, ontdekte ik dat de achterwielen letterlijk aan de naven waren vastgesmolten. Zelfs een voorhamer op een blok hout kreeg de velgen niet los. Om schade te voorkomen, liet ik een buurman me helpen met een fleskrik en een tapeind om de velgen hydraulisch af te persen.
3. Ik heb Craig's blog en Lambertius' video zorgvuldig bekeken. Voor mij was het
niet nodig om de versnellingsbak te verwijderen. Ik volgde de procedure, maar schoof de transmissie gewoon ver genoeg terug om de koppelbuis vrij te maken. De voorkant van de versnellingsbak werd ondersteund door het subframe, de achterkant met een transmissiekrik.
4. De rest van de verwijdering verliep probleemloos. Je hebt zeker 2 man nodig om de koppelbuis eruit te trekken, hij is behoorlijk zwaar.
5. Mijn oude koppeling was absoluut gaar.
6. Voor de herinstallatie heb ik het vliegwiel laten bewerken in mijn machinefabriek, wat me $75 kostte. Nieuwe onderdelen waren onder meer de koppelingsassemblage, het pilotlager, het koppelingsaslager, het Hill Engineering-uitdruklager, de voorspanveren. Ik heb een afbeelding van de Scuderiaparts-factuur eerder in deze thread als iemand de onderdeelnummers wil. Craig vermeldde dat er een TSB is voor het koppelingsaslager en dat het met borgmiddel moet worden vastgezet. Napa was de enige lokale onderdelenleverancier die het voerde. In mijn haast om dit te doen, was ik vergeten de koppelingsas te gebruiken om de frictieschijf uit te lijnen en de koppelingsassemblage vast te schroeven. De koppelingsas was al geïnstalleerd met het borgmiddel en ik stond niet op het punt om het ongedaan te maken. Craig zei dat het prima zou moeten zijn om het gewoon te installeren, maar ik ontdekte dat het niet ging. Het is niet gemakkelijk om de koppelingsbehuizing erin te krijgen en hij moet perfect uitgelijnd zijn. Ik probeerde het meer dan een uur om de koppelingsbehuizing erin te krijgen, het ging gewoon niet. Ik bedekte de neus van de ingaande as met marinevet, je kunt zien waar het contact maakte met het pilotlager (dat is overgebleven brood van het uitdrijven van het oude lager trouwens):
Amazon to the rescue, dit werkte perfect:
7. Al het andere ging er nu heel gemakkelijk weer in, nu ik er bekend mee was. Ik gebruikte de transmissiekrik om de koppelbuis weer in te zetten. De volgende stap was het vervangen van de hydraulische slangen op de versnellingsbak. Een van de reservoirslangen was al defect, dus ik besloot dat het een goed moment zou zijn om alle toegankelijke lagedrukleidingen te vervangen. Ze waren allemaal keihard:
8. Nadat alles was vastgezet, gebruikte ik de X431 om de koppelingsconfiguratie te lezen, die bij mij (19,7 mm) aangaf, en schreef die waarde vervolgens. Lees opnieuw om te bevestigen dat het is geschreven. Zet het contact uit en weer aan om op te slaan. Craig heeft een heel specifieke manier waarop hij de initiële PIS instelt, die thermische uitzetting en inloop mogelijk maakt. Dit is nog steeds een work in progress, aangezien de PIS wordt verfijnd naarmate de koppeling inloopt. We begonnen bij 4,5 mm, ik zit nu op 4,9 mm, wat een keer in de sportmodus vastliep. Ik zal het opnieuw aanpassen totdat het perfect is afgesteld met de X431. Het is een onschatbare tool, ik zou deze auto niet zonder hebben. 300 mijl nu op de auto en ik ben behoorlijk enthousiast. Nogmaals bedankt aan iedereen die heeft geholpen!