Verwijdering van de koppelingsplaat
Laten we verdergaan met het verwijderen van de koppelingsplaat, want ik ben er vandaag net mee klaar... Dave, ik heb iets dat je wilt zien. Iedereen moet even reageren als je zowel de drukgroep als het vliegwiel ziet. De techneuten zullen het meteen opmerken.........
Hieronder de koppelingsplaat:
Er zijn drie sets van drie inbusbouten die de drukgroep/koppelingsplaat aan het vliegwiel bevestigen. Nummer ze mentaal, en dan ga je "2", "5" en "8" bij de bijbehorende inbusbouten zetten, zoals ik doe op de foto hieronder. Deze nummers staan allemaal in het midden van de groepen van drie. De foto hierboven toont alle inbusbouten in de drukgroep, de foto hieronder toont ook dat je alle andere inbusbouten gaat verwijderen, behalve degene die je in het midden hebt gemarkeerd. Daar is een heel specifieke reden voor, die we zo meteen zullen bespreken, maar laat me eerst iets heel specifieks over de markeringen toelichten:
Je zult een rechte gele/rode lijn zien op de foto hierboven, rechts naast het nummer "2". Dat is een fabrieksgele markering die ik met een rode stift heb overgetrokken. Het is er om de monteur te laten zien, hoewel de koppeling in de fabriek gebalanceerd was [let op de 7 glanzende boormarkeringen links van nummer "5" op de foto hierboven, die werden gebruikt om de koppelingsplaat te balanceren], het deel van de koppeling dat het meest uit balans is.
De markering op de drukgroep staat 180 graden verwijderd van een tegenmarkering op de vliegwieltanden, die hieronder wordt getoond. Ik heb de markeringen met een rode verfmarker overgetrokken.
Nu, ik heb ze alleen overgetrokken om er zeker van te zijn dat ik wist waar ze zaten, mocht ik iets nodig hebben of opnieuw kunnen gebruiken... dat gaat voor mij niet lukken. Maar je zult ook identieke markeringen hebben op je nieuwe vliegwiel en koppelingsplaat. Ze zullen altijd 180 graden van elkaar af staan. De wetenschap is dat je deze het dichtst bij elkaar in balans brengt door ze tegenover elkaar te plaatsen. Maak je geen zorgen, ik weet dat iemand het balanceren van de koppeling ter sprake zal brengen en we zullen dat en de redenen waarom ik het niet nodig acht, bespreken. Maak je geen zorgen, Mas. Enthousiasteling, deze discussie moet plaatsvinden om je eigen werk te kunnen doen. Ik zal het hieronder in een aparte posting toevoegen. Voorlopig gaan we terug naar de nummers 2-5-8...
Dus je hebt alleen de drie bouten over, toch? Let op het koppelingsuitlijngereedschap dat al is ingesteld voor verwijdering hierboven.
Er is een reden waarom je deze drie voor het laatst hebt bewaard... het komt omdat, wanneer ze de koppeling op de auto balanceren (als ze dat doen... je kunt het opzoeken in de servicehandleiding).......dit zijn de inbusbouten waar de contragewichten op komen.
Hier is een interessant punt. Dit is een fabriekskoppeling op een 02' Maserati Spyder, hij had oorspronkelijk de enkele schijfkoppeling, hij werd teruggeroepen en een dubbele schijfkoppeling werd door de dealer geplaatst. Toen ik de bouten verwijderde die contragewichten zouden moeten hebben, had hij er geen. Nogmaals, we zullen hieronder in een aparte posting over praten, laat me teruggaan naar de koppelingsplaat.........
Wees nu voorzichtig als je daadwerkelijk contragewichten op de koppelingsplaat op deze bouten hebt, om ze te MARKEREN op het bijbehorende gat/de bijbehorende positie op de koppelingsplaat. Op deze manier kun je ze, als je iets opnieuw wilt gebruiken of de koppeling niet hoeft te vervangen, terugplaatsen waar ze horen. Ik gebruik ziplockzakjes als ik dingen uit elkaar haal en markeer op het zakje met een permanente marker.
Hier is je koppelingsplaat......
Als je nu je koppelingsplaat uit elkaar wilt halen en de schijven van de drukgroep wilt verwijderen, zijn er 3 8 mm bouten om dit op de koppelingsplaat te doen. Het zijn de enige die overblijven, je zult ze gemakkelijk kunnen zien. ....Hier is er een hieronder op de foto, ze gaan helemaal door de koppelingsplaat ....
Nadat ik de koppelingsplaten eruit had gehaald, wilde ik metingen verrichten aan de schijfmaten en controleren hoe ver ze versleten zijn... Larry, je hebt hier ook naar gevraagd... De schijf die 5,37 mm had, leek extreem dicht bij de klinknagel te zitten... Larry, ik denk dat de 4,5 mm dichter bij 5 mm zou kunnen liggen voor volledig versleten frictieschijven.
Dus ik heb het beste voor het laatst bewaard.......... Dave, hier heb je het, kijk of je het kunt zien.....Zo zagen het vliegwiel en de binnenkant van de drukgroep eruit (je moet de koppelingsplaten verwijderen om het binnenste deel van de drukgroep te controleren)......
Vliegwiel:
Binnenkant drukgroep: