Maserati Forum banner

P1570 Startonderbreker

990 views 17 replies 4 participants last post by  Catmanv2  
#1 ·
02 Spyder zou ronddraaien maar niet starten. Toonde een P1570 startonderbreker code. Op een vermoeden zette ik het alarmsysteem aan en uit. Hij start nu zonder codes. Het lijkt erop dat iets in het alarmsysteem de startonderbreker activeert, zelfs als de juiste sleutel wordt gebruikt. Wie weet? Elektronica maakt ons nu gek en kan op een dag de dood van auto's als deze betekenen.

#2 ·
Hallo Tony
Ik had hetzelfde probleem met mijn Coupe GT. Zie startonderbreker problemen. Duurde 2 maanden en een paar tegenslagen. Kun je de auto starten met de noodstart van het gaspedaal?
Deze auto's zullen steeds meer problemen met de startonderbreker krijgen, maar er zijn oplossingen om ze te houden waar ze horen... op de weg. :)

#3 ·
Had vandaag hetzelfde probleem weer. Nadat ik de negatieve pool van de accu een tijdje had losgekoppeld, is alles weer in orde (dus Rev. 1). Maar iets dat de auto zomaar willekeurig uitschakelt, geeft niet veel troost.
Evan, ik zal naar je draad kijken om te zien wat je hebt gedaan; bedankt. Ik heb de noodstartcode niet, omdat ik de auto gebruikt heb gekocht. Evan, heb jij, of iemand anders die dit leest, ooit geprobeerd de code van Maserati te krijgen? De startonderbreker heeft ook zijn eigen ECU (onder het dashboard), maar schakelt de alarmunit (in de kofferbak) de startonderbreker in?
Ik zat in de computerbusiness en ik zei altijd dat beveiliging ging over hoeveel je de onschuldigen wilde straffen. De slechteriken kunnen er altijd omheen.

#4 ·
Hallo Tony. Voor zover ik weet leest de startonderbreker-ECU de transponder van de sleutel alleen via de antennering van het contactslot en vergelijkt deze met de eeprom-code in de ECU. Als alles overeenkomt, wordt de startonderbreker uitgeschakeld. Het alarm is een volledig apart systeem, maar daar heb ik geen kennis van.

#5 ·
Hoi Tony. Voor zover ik weet leest de startonderbreker ECU de sleuteltransponder alleen via de antennering van het contactslot en vergelijkt deze met de eeprom-code in de ECU. Als alles overeenkomt, wordt de startonderbreker uitgeschakeld. Het alarm is een volledig apart systeem, maar daar heb ik geen kennis van.
Dit is correct. De twee systemen zijn gescheiden

#6 ·
Bedankt Catmanv2 voor de bevestiging.
Tony, als uw obd2-lezer alleen de startonderbreker code aangeeft, dan kan ik alleen maar aannemen dat u ergens een losse verbinding heeft tussen de startonderbreker en de ecu of de antenne. Wanneer de ecu periodiek systemen opnieuw controleert en de startonderbreker de interne test van de ecu niet doorstaat, zal dit willekeurig de problemen veroorzaken die u ervaart. Controleer de verbindingen onder het stuurwiel. Er is een bericht op dit forum dat verwijst naar een defecte of losse verbinding.

#8 · (Edited)
Een update. Werkt vanmorgen prima. Ik heb wat meer onderzoek gedaan (3200GT-handleidingen zijn een goede bron) en ja, het alarmsysteem en de startonderbreker zijn niet verbonden. De startonderbreker is verbonden met de ECU via een enkele, ongeïsoleerde groene draad, dus wat er gebeurt, gebeurt daar. We weten dat de sleutelcodes in de ECU zitten. De batterij in de sleutelhanger maakt geen deel uit van het startonderbrekersysteem. Verder onderzoek onthult iets anders. Een tijdje geleden kreeg ik een Bluetooth-apparaat waarmee ik mijn smartphone via FM op het audiosysteem kan aansluiten. Werkt prima, MAAR na een zoekopdracht ontdek ik dat Bluetooth (of Soretooth, zoals ik het nu noem) de startonderbreker kan verstoren. Overweldigt waarschijnlijk het zwakke sleutelsignaal. Ik heb de stekker van Soretooth uitgetrokken en kijk wat er gebeurt. Nog in ontwikkeling.

#9 ·
Ik heb geen idee of dit de fout is, maar heb je geprobeerd de batterij in je sleutelhanger te vervangen?
De startonderbreker is hierop volledig passief. De batterij in de sleutelhanger is alleen voor de afstandsbediening, etc.

Waarschijnlijk overbelast het zwakke sleutelsignaal.
Niet onmogelijk, maar ik vermoed dat het niet het werkelijke probleem is. De verbinding met de antenne rond de ontsteking staat erom bekend dat deze faalt. Niet vaak, maar het is bekend.

C

#10 ·
Een update. Bluetooth losgekoppeld en de auto start prima. Een zoekopdracht op internet bevestigt Bluetooth-interferentie. Ook mijn Mazda-handleiding zegt eigenlijk dat Bluetooth (zenders) problemen kan veroorzaken. Als extra onderhoudspunt heb ik de startonderbreker zekering en relais eruit getrokken en ingespoten met contactreiniger. Ook in de achterkant van de startonderbreker connectoren gespoten. Nu een vraag. Waar bevinden de sleutelcodes zich eigenlijk? Wanneer je een sleutel programmeert, ben je toch echt verbonden met de ECU, toch? Als iemand een sleutel heeft geprogrammeerd, moet je dan een code invoeren? Kun je een sleutel programmeren met de Launch-scanner die mensen gebruiken voor CC-instellingen? De ECU en de startonderbreker zijn verbonden door een enkele draad die er voor mij niet uitziet als een seriële dataverbinding.

#11 ·
Hallo Tony
Blij dat je in staat was om je tussentijdse foutprobleem op te lossen. Goed om te weten dat bluetooth dit probleem kan veroorzaken.
Nu naar je vraag/vragen..
"Waar leven de sleutelcodes eigenlijk?" - de sleutelcodes zijn een reeks van 5 cijfers van 1-9 die op de sleutelcodekaart staan ​​en worden opgeslagen als 4 paren HEX-gegevens op de ECU eeprom. Als er een storing is met de startonderbreker, dan kan deze reeks worden gebruikt volgens de noodstartvolgorde in de M138-handleiding. Helaas heb ik niet kunnen 'ontcijferen' hoe de 4 paren HEX zich verhouden tot deze 5 decimale cijfers.

"Wanneer je een sleutel programmeert, ben je dan eigenlijk verbonden met de ECU, toch? Als iemand een sleutel heeft geprogrammeerd, moet je dan een code invoeren?"
- Het programmeren van een sleutel besteld bij Maserati is geen eenvoudige taak. Het vereiste 3 processen.
1) fysieke sleutel die Maserati heeft gemaakt op basis van uw VIN en/of sleutelkaartbeveiligingscode (niet de 5-cijferige code)
2) FOB die via RFID verbinding maakt met het alarmsysteem en door iedereen in de setup-modus kan worden gezet met behulp van een reeks knoppen wanneer hij in de bestuurdersstoel zit. (Dit is goed om te weten als uw FOB niet meer gesynchroniseerd is - bijvoorbeeld kan gebeuren als de batterij van de FOB defect of leeg is.)
3) De transponder is het kleine stukje rechthoekig plastic dat er nutteloos uitziet en gemakkelijk verloren gaat bij het vervangen van de batterij. Dit kleine stukje plastic is het lastigste onderdeel van het sleutelcoderingsproces en vereiste een SD3/SDx programmeertool. De garagetechnicus/SDx-eigenaar heeft één kans om het goed te doen. De instructies met meerdere stappen moeten exact worden gevolgd, anders heb je een nutteloos stuk plastic.

"Kun je een sleutel programmeren met de Launch-scanner die mensen gebruiken voor CC-instellingen?"
- Waarschijnlijk niet. Ik heb echter geen ervaring.

"De ECU en startonderbreker zijn verbonden door een enkele draad die er voor mij niet uitziet als een seriële dataverbinding."

- Maserati gebruikte het k-line diagnosesysteem dat slechts één draad nodig heeft voor bilaterale communicatie. Dit kan de gebruikte communicatievorm zijn, maar ik weet het niet zeker.
Groeten

#16 ·
2) FOB die via RFID verbinding maakt met het alarmsysteem en door iedereen in de setup-modus kan worden gezet met een reeks knopdrukken in de bestuurdersstoel. (Dit is goed om te weten als uw FOB niet gesynchroniseerd raakt - bijvoorbeeld als de batterij van de FOB defect of leeg is.)
3) De transponder is het kleine, rechthoekige stukje plastic dat er nutteloos uitziet en gemakkelijk verloren gaat bij het vervangen van de batterij. Dit kleine stukje plastic is het lastigste onderdeel van het coderingsproces van de sleutel en vereiste een SD3/SDx programmeertool. De garagemonteur/SDx-eigenaar heeft één kans om het goed te doen. De instructies met meerdere stappen moeten exact worden gevolgd, anders heeft u een nutteloos stuk plastic.
Sorry, ik denk niet dat dit correct is.

De verbinding/werking met het alarm niet RFID. Het is een standaard rolling code-transmissie. De 4200-serie stelt u inderdaad in staat om de alarm-ECU te programmeren om extra zenders te accepteren door herhaaldelijk op vergrendelen/ontgrendelen te drukken terwijl u in de auto zit. Uiteindelijk knippert de alarm-LED in een andere volgorde en door op vergrendelen op een willekeurige fob te drukken, kan die het alarm/de centrale vergrendeling bedienen.

Voor de startonderbreker is de code vast in de transponder in de sleutel geschreven. Dit IS RFIID. Voor fabriekssleutels KAN die code en transponder NIET (en wordt niet) helemaal (door de fabrieks methode) geprogrammeerd of gewijzigd. Het proces is dat de diagnose is aangesloten op de ECU, alle transponders die momenteel als 'toegestaan' in de ECU zijn opgeslagen, worden verwijderd, waarna u effectief de transponder-ID van elke sleutel toevoegt die u wilt gebruiken (gelezen door het startonderbrekersysteem rechtstreeks van de sleutel).

En je kunt het zo vaak doen als je wilt. In feite, elke keer dat je een sleutel toevoegt of verwijdert, ga je het proces voltooien.

Aftermarket-sleutels en transponders zijn beschikbaar. Deze kunnen in verschillende smaken zijn.
Hard gecodeerd (u moet de auto programmeren zoals hierboven)
Eenmalig schrijven: met de juiste apparatuur kunt u een code die al in de ECU is opgeslagen, kopiëren en naar de nieuwe startonderbreker schrijven. Effectief een sleutel kopiëren.
Veelvuldig schrijven. Zoals hierboven, maar u kunt de codes zo vaak als u wilt opnieuw schrijven.

Er zijn nadelen aan de laatste twee methoden, omdat u niet kunt voorkomen dat een verloren sleutel wordt gebruikt om de auto te starten.

C

#12 ·
Evan, je hebt hier duidelijk veel werk verzet. Het is interessant, want ik zou mijn 62 E Type voor altijd kunnen laten rijden, maar als de startonderbreker faalt op deze auto's, zit je met een stuk rommel van 3.500 pond. Als je 4 paren HEX-gegevens zegt, hoe ziet dat er dan uit? HEX is natuurlijk basis 16 getallen, dus misschien kun je dat vertalen naar 1 tot 9 cijfers. Het klinkt dus alsof de startonderbreker een HEX-getal naar de ECU stuurt en als het klopt, slaat de motor aan.

#13 ·
Tony. De HEX-paren staan op de eeprom en zijn uniek voor elke gekoppelde ECU/startonderbreker ECU. U moet de eeprom desolderen en de 4 HEX-paren verkrijgen met een eeprom-lezer om een carlabimmo-emulator in te stellen. De emulator gebruikt een k-line signaal van/naar ECU. De 5-cijferige code is alleen handig om het voertuig in noodgevallen te starten.

#15 ·
Tony, zoals ik al zei, zullen de officiële Maserati OBD2-scanners of een Leonardo deze codes en andere parameters 'lezen' voor het toevoegen van een fabrieksnieuwe sleutel aan een bestaand autosysteem of het toevoegen van een fabrieksnieuwe startonderbreker ECU aan een bestaand (ECU) autosysteem. Ik weet niet of ze de gebruiker toegang geven tot de originele 5-cijferige codes, maar in het geval van de fabrieksnieuwe startonderbreker ECU, zou deze geleverd moeten worden met een nieuwe sleutelcodekaart. Alle andere niet-officiële OBD2-scanners die beweren alle Maserati-functies te dekken, hebben deze functie mogelijk wel of niet. Misschien kan iemand anders op dit forum reageren op launch scanner-producten.